Tuesday 3 January 2012

Keistimewaan Kita: Sampai bila???

waduh...waduh...waduh.....lama pakcik tak menulis...herm tak pe la, tak payah intro bombastik ala-ala nak menang award kan, pakcik terus stret tu de poin...

Nak dipendekkan ceritanye, pakcik balik ke kampung halaman dan menikmati cuti yang tersisa masa kini...masa pakcik lepak-lepak dengan imam kampung pakcik ni, terbukak la cerita masa diorang dulu-dulu...fuhhhhh...yang tok imam ni cerita la masa belasan tahun pada tahun hujung 40-an, kesusahan orang Melayu ibarat suatu perkara biasa...bayangkan masa tu si tok imam ni 'berbogel' sebab kesusahan pada waktu itu...maknanya kemana-mana pon tak pakai baju...nak jahit baju masa tu mana ada benang, tu ha bahagian daun nanas tu diketuk dan di ambil uratnya dijadikan benang...pakcik dengar memang dasat...

Jika kita imbas kembali, pakcik yakin masa itu kesusahan bagi kaum Melayu memang agak berat sekali. Kini setelah puluhan tahun kita kecapi kemerdekaan terdapat juga antara kita yang tidak belajar dari masa lalu.

Sebelah rumah pakcik ada beberapa kebun milik orang Melayu yang tidak menghargai apa yang mereka ada. Bukan apa, penuh dengan semak samun. Bagi pakcik kita berada dalam satu zon yang selesa dengan keistimewaan kita sehingga menyebabkan kita malas untuk berusaha.

Pakcik pernah berada dalam kebun milik seorang lelaki Cina dan apa yang pakcik hayati setiap inci tanah digunakan secara optimum. Cuba kita lihat kebanyakan masayrakat Melayu di kampung khususnya. Mereka masih terikat dengan sekadar mencukupi. Apabila satu peluang baru berada di hadapan, mereka takut dan mula memikirkan perkara yang negatif. Kita masih berada daam zon selesa selagi keistimewaan kita ada.

Sampai bila kita akan berada dalam zon selesa keistimewaan kita ini? Selagi kita tidak mencabut sebatang pokok, kita tidak akan tahu berapa panjang akarnya. Renung-renungkan supaya kita kembali kepada siapa kita sebenar yang lebih progresif dalam dunia yang semakin mencabar ini.

Insan yang sedang belajar
Osman.Z

No comments: