Tuesday 10 July 2012

Duit tidak menjamin kebahagian namun bagaimana kita memanfaatkan duit itu yang membahagiakan..

Assalammualaikum w.b.t

Penulisan pakcik kali ini diiringi oleh lagu Maher Zain dan kalau tidak silap tajuknya you are the one for me..Hermm..sayangnya dan rindunya kepada si dia, seorang wanita yang melahirkan kita semua..siapa? jawapannya ialah ibu kita...

Pakcik tidak panggil beliau ibu tetapi mak..Mak, adik rindu kamu...:-)..hehe..mak pakcik panggil pakcik adik, huhu..jelez ke? Ada pakcik kisah kalau korang kata pakcik ni anak mak..pakcik bangga..

Tapi penulisan pakcik kali ini bukan berkaitan dengan ibu tetapi dengan lebih menjurus kepada duit..

sumber : pakcik google

Semua tahu bila disebut dengan duit namun pernahkah kita terfikir bahawa duit tidak menjamin kepada kebahagian. Tetapi bagaimana kita memanfaatkan duit itu yang membawa kepada kebahagiaan.

Yep..sebab duit kita sanggup mengetepikan soal halal haram. Dan sebab duit juga kawan jadi lawan, keluarga jadi musuh, senang jadi susah dan lapang jadi sempit.

Semua di atas menjadi persoalan dibenak pemikiran, adakah duit punca semua ini?

Kita imbas kembali memandang beberapa not wang keluaran bank negara ini. Hanya sekeping kertas yang mempunyai nombor, tulisan, gambar, malahan ciri-ciri keselamatan. Huh!! sekeping kertas menjadi punca segalanya?

Duit ke puncanya? Jawapannya tidak. Nafsu keinginan kita yang membuatkan kepingan kertas ini menghantui kehidupan kita.

"It's not sin to be rich" kata-kata seorang pensyarah pakcik yang sehingga kini masih terngiang-ngiang dalam pemikiran pakcik. Bukan semua yang kaya itu hanyut dan bukan semua yang miskin itu tidak mampu berusaha dan berhijrah.

Bagi yang berkemampuan, maka bersederhanalah dan bagi yang kurang berkemampuan, berusahalah kerana rezeki Allah itu tidak terjangkau keluasannya. Adakah kita sekadar menunggu atau kita mampu berhijrah. Jangan jadikan duit segalanya dalam hidup ini.

Duit tidak menjamin kebahagiaan namun bagaimana kita manfaatkannya itu yang membahagiakan kita.

Bagi yang ada lebihan, kongsikan bersama mereka yang memerlukan dan paling cantik kalau dapat menjana kewangan sekolah di kawasan berhampiran kita. InsyaAllah ia lebih membahagiakan.

Sebelum pakcik akhiri penulisan pakcik ini, ingin pakcik kongsikan sesuatu.



Projek wakaf, masih ada beberapa ribu lot untuk diwakafkan..satu lot hanya RM 50...selamat memanfaatkanya, insyaAllah Dia akan berikan sesuatu yang kita tidak jangka akan akal pemikiran kita... ;-)

" kamu tidak akan sekali-kali mencapai hakikat kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sehinggalah kamu mendermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya "
Ali Imran : 92
Insan yang sedang belajar

Osman.Z

2 comments:

Ceiler Mun said...

Ahhh lu ni. gua baru nak baca sampai habis. tapi baca je ayat 'Mak, adik rindu.' terus gua malas nak baca dah.



demmmmm. kemain manja lu ni beb. jeles gua. hahahhahah.

Osman Z. said...

ehhh...beb gua manja2 ngan mak gua tak haram dan x dosa..haha..kalau gua mnja2 ngan awek tu yang lagi haruuuuuuuuuuuuuuuu...

lu pe tau