Saturday 15 September 2012

Semangat yang tidak pernah luntur...Sheikh Ahmed Deedat

Assalammualaikum w.b.t

Alhamdulillah..Sempat jugak pakcik jenguk blog pakcik ni kan..Cuma nak promo sedikit la kan, pakcik cuba buka satu blog baru dan lebih skema sedikit..Salah satu sebab ialah pakcik sedang belajar nak jadi seorang penulis..Saja suka-suka dan salah satu impian pakcik tuh..Kalau nak sampai tahap macam Prof Kamil Ibrahim ke, Chef Li ke, Hilal Asyraf ke, Fatimah Syarha ke, Dr Redhuan Tee ke, idak le mampu pakcik ni..hehe..Tegur, kritik dan doakan pakcik ye..Ni blog pakcik, baru je start menulis so tak banyak la info yang ada..InsyaAllah lepas vaiva dan ekspo inovasi dan reka cipta ni, pakcik akan luangkan masa menulis lagi..Kalau boleh pakcik nak ada kritikan supaya pakcik belajar sesuatu..Ni link blog baru pakcik sudutpemikiran.blogspot.com   (sekadar promosi)

Pokok pangkalnya penulisan kali ini adalah kerana minggu ni pakcik banyak habiskan masa dan tumpukan perhatian kepada seorang tokoh Islam yang memberikan kesan yang mendalam dalam diri pakcik dan juga kita semua.. Iaitu Sheikh Ahmed Deedat atau nama sebenar beliau Ahmed Hoosen Deedat (rhm)



Tak tahu mengapa, kalau dulu sejujurnya pakcik pernah menonton video beliau berdebat dalam isu-isu perbezaan agama tapi masa tu penguasaan BI pakcik agak terok dan agak jahil sebab tak berusaha untuk memahami apa yang disampaikan. Ia seakan berlalu pergi. Namun minggu ini pakcik tergerak untuk menjejaki video, hasil penulisan malahan perbincangan atau maklumat dalam internet mengenai beliau.  Alhamdulillah Allah ketemukan apa yang pakcik cuba cari.

Video ini yang membuatkan pakcik terdiam dan terkelu bahawa betapa lemahnya pakcik ni...


Subhanallah. Bayangkan saat sembilan tahun sebelum beliau kembali ke Pencipta merupakan satu kisah perjuangan yang begitu hebat. Beliau diserang strok sehingga tidak mampu bercakap dan menelan. Tetapi kuasa Allah meliputi tiap sesuatu, beliau masih mampu mendengar, berfikir seperti biasa cuma tidak boleh untuk berkata-kata.



Tetapi bayangkan dalam masa sembilan tahun itu beliau belajar menggunakan isyarat mata untuk terus berkomunikasi dan berdakwah. Pakcik ingin bertanya diri pakcik dan kita semua, seringan-ringan perkara  berapa kali kita sampaikan sesuatu yang bermanfaat untuk agama, diri, orang lain (seagama atau tidak)? Adakah kita lebih senang untuk share perihal lagha? Perihal cinta murahan? Atau perihal menyampaikan kata-kata bermanfaat dan walau satu potong ayat? Maafkan pakcik kalau terlalu kasar, pakcik cuba mengingatkan diri pakcik ini juga..

Ini satu lagi video dimana seorang kanak-kanak membacakan apa yang hendak disampaikannya (dalam tengah-tengah rasanya) kepada Sheikh Ahmed Deedat ini saat beliau terlantar. 



Ringkasannya  kanak-kanak tersebut menyatakan (kalau ada salah tolong betulkan ye)
" ...and the Allah s.w.t said.... enough Mujahid (perkataan pakcik tak yakin apa) let your video, your books speak for you...."
Saat-saat ini. Air mata seakan mengalir. Ditambah riak beliau yang seakan sedih. Kenapa? Kerana bagi pakcik beliau ibarat Tsunami melanda, perginya beliau memberi kesan yang sangat mendalam dan bermakna..Semoga lahir lebih ramai yang lantang seperti beliau.

Beliau diserang strok dan terpaksa ditebuk dibahagian perut (kalau tak silap) sedangkan perjuangan beliau hebat. Disini kita perlu yakin ia adalah ujian Allah untuk meningkatkan darjat beliau disisiNya.

Patutkah Manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.
(Surah Al- Ankabut : ayat 2 & 3)
Maafkan pakcik andai apa yang pakcik sampaikan ini tidak kesampaian. Pakcik hanya berniat berkongsikan apa yang pakcik tergerak untuk menulis. Semoga ia mendatangkan manfaat kepada kita hendaknya. InsyaAllah.

Insan Yang Sedang Belajar

Osman.Z

No comments: