Wednesday, 26 September 2012

Pengalaman Oh Pengalaman

Assalammualaikum w.b.t

Hari ini dua perkara yang sangat menarik dan pakcik paling akan ingati dalam diri pakcik. Allah hadirkan suatu pengalaman yang cukup indah dalam perjalanan hari ini.

Pengalaman pertama ialah Little Scientist In Action. Ha apa dia program ni? Mesti korang terkejut kan. Sebenarnya program ni melibatkan murid-murid seluruh negara termasuk negara luar seperti Brunei dan Thailand (yang ni pakcik tak pasti). Program ini memberikan idea kepada pakcik, sebab pakcik akan aplikasi di sekolah pakcik posting nanti. Tercetus dengan kata-kata Dr. Zailah suatu ketika dahulu. Beliau berkata soala Sains hanya bersifat hafalan dan murid tidak ada unsur kreatif dan kritis. Maka program sebeginilah yang menghasilkan kreatif dan kritis dalam diri murid. Alhamdulillah Allah hadirkan program ini untuk memberikan pengalaman dalam diri pakcik.

Pengalaman kedua ialah kursus sembelihan ayam. Oh tidak!! Kalau dulu kerja pakcik cuma pegang kaki ayam tapi kali ini pakcik pegang pisau. Pengalaman pertama menyembelih ayam dan hasilannya GAGAL..Aduhai..Terkilan pakcik..Setelah post mortem..Didapati urat mari' tidak terputus bahkan tidak terjejas. Rupanya pakcik yang salah pegang masa tu..Patut la ayam tu rileks je boleh tegak lagi masa lepas kena sembelih..Ingat pengalaman itu mengajar kita.. Lepa ni berkobar-kobar pakcik nak sembelih ayam..hehe

Insan Yang Sedang Belajar
Osman.Z

 

Wednesday, 19 September 2012

Belum merdeka, langkah kanan profesion keguruan

Assalammualaikum..w.b.t.


Alhamdulillah sudah selesai VIVA yang sebenar. Apa VIVA? Bukan kereta Viva yek, tapi ia adalah pembentangan kajian tindakan. Syukur, lapang sudah dada, kepala, siku, lutut dan ibu jari kaki pakcik..Hehe

Sebentar tadi sudah selesai juga inovasi rekacipta pakcik iaitu lightscope yang merupakan suatu alat untuk membantu menjimatkan kebergantungan kepada penggunaan tenaga elektrik dalam bangunan seperti gedung perniagaan dan sebagainya.

Dua perkara telah selesai. Mungkin ada yang mengatakan sudah merdeka, namun pakcik beranggapan belum merdeka lagi sebab semua ini baru permulaan dalam profesion keguruan yang sebenar. Jauh lagi perjalanan pakcik. Diharapkan pakcik tetap istiqamah dalam pilihan ini. InsyaAllah.

Insan Yang Sedang Belajar

Osman.Z

Saturday, 15 September 2012

Semangat yang tidak pernah luntur...Sheikh Ahmed Deedat

Assalammualaikum w.b.t

Alhamdulillah..Sempat jugak pakcik jenguk blog pakcik ni kan..Cuma nak promo sedikit la kan, pakcik cuba buka satu blog baru dan lebih skema sedikit..Salah satu sebab ialah pakcik sedang belajar nak jadi seorang penulis..Saja suka-suka dan salah satu impian pakcik tuh..Kalau nak sampai tahap macam Prof Kamil Ibrahim ke, Chef Li ke, Hilal Asyraf ke, Fatimah Syarha ke, Dr Redhuan Tee ke, idak le mampu pakcik ni..hehe..Tegur, kritik dan doakan pakcik ye..Ni blog pakcik, baru je start menulis so tak banyak la info yang ada..InsyaAllah lepas vaiva dan ekspo inovasi dan reka cipta ni, pakcik akan luangkan masa menulis lagi..Kalau boleh pakcik nak ada kritikan supaya pakcik belajar sesuatu..Ni link blog baru pakcik sudutpemikiran.blogspot.com   (sekadar promosi)

Pokok pangkalnya penulisan kali ini adalah kerana minggu ni pakcik banyak habiskan masa dan tumpukan perhatian kepada seorang tokoh Islam yang memberikan kesan yang mendalam dalam diri pakcik dan juga kita semua.. Iaitu Sheikh Ahmed Deedat atau nama sebenar beliau Ahmed Hoosen Deedat (rhm)



Tak tahu mengapa, kalau dulu sejujurnya pakcik pernah menonton video beliau berdebat dalam isu-isu perbezaan agama tapi masa tu penguasaan BI pakcik agak terok dan agak jahil sebab tak berusaha untuk memahami apa yang disampaikan. Ia seakan berlalu pergi. Namun minggu ini pakcik tergerak untuk menjejaki video, hasil penulisan malahan perbincangan atau maklumat dalam internet mengenai beliau.  Alhamdulillah Allah ketemukan apa yang pakcik cuba cari.

Video ini yang membuatkan pakcik terdiam dan terkelu bahawa betapa lemahnya pakcik ni...

video

Subhanallah. Bayangkan saat sembilan tahun sebelum beliau kembali ke Pencipta merupakan satu kisah perjuangan yang begitu hebat. Beliau diserang strok sehingga tidak mampu bercakap dan menelan. Tetapi kuasa Allah meliputi tiap sesuatu, beliau masih mampu mendengar, berfikir seperti biasa cuma tidak boleh untuk berkata-kata.



Tetapi bayangkan dalam masa sembilan tahun itu beliau belajar menggunakan isyarat mata untuk terus berkomunikasi dan berdakwah. Pakcik ingin bertanya diri pakcik dan kita semua, seringan-ringan perkara  berapa kali kita sampaikan sesuatu yang bermanfaat untuk agama, diri, orang lain (seagama atau tidak)? Adakah kita lebih senang untuk share perihal lagha? Perihal cinta murahan? Atau perihal menyampaikan kata-kata bermanfaat dan walau satu potong ayat? Maafkan pakcik kalau terlalu kasar, pakcik cuba mengingatkan diri pakcik ini juga..

Ini satu lagi video dimana seorang kanak-kanak membacakan apa yang hendak disampaikannya (dalam tengah-tengah rasanya) kepada Sheikh Ahmed Deedat ini saat beliau terlantar. 

video


Ringkasannya  kanak-kanak tersebut menyatakan (kalau ada salah tolong betulkan ye)
" ...and the Allah s.w.t said.... enough Mujahid (perkataan pakcik tak yakin apa) let your video, your books speak for you...."
Saat-saat ini. Air mata seakan mengalir. Ditambah riak beliau yang seakan sedih. Kenapa? Kerana bagi pakcik beliau ibarat Tsunami melanda, perginya beliau memberi kesan yang sangat mendalam dan bermakna..Semoga lahir lebih ramai yang lantang seperti beliau.

Beliau diserang strok dan terpaksa ditebuk dibahagian perut (kalau tak silap) sedangkan perjuangan beliau hebat. Disini kita perlu yakin ia adalah ujian Allah untuk meningkatkan darjat beliau disisiNya.

Patutkah Manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.
(Surah Al- Ankabut : ayat 2 & 3)
Maafkan pakcik andai apa yang pakcik sampaikan ini tidak kesampaian. Pakcik hanya berniat berkongsikan apa yang pakcik tergerak untuk menulis. Semoga ia mendatangkan manfaat kepada kita hendaknya. InsyaAllah.

Insan Yang Sedang Belajar

Osman.Z

Friday, 14 September 2012

Nak Jadi Penulis..InsyaAllah...

Assalammualaikum..w.b.t...

Ha apa khabar korang? Pakcik saja je nak post benda ni sebab pakcik nak bagitau korang..tapi rahsia tau..hehe...pssst..psssst..pssssttt..

Sebenarnya pakcik baru je bukak blog baru, tapi skema sikit la yek..Bukan pe, pakcik penah ada impian nak tulis buku..Kalau stail pakcik tulis macam dalam blog ni, korang nak beli ke buku tu kan? Ha kompem tak (tak yah nak menipu la ko bedah)..haha...

Ni la blog baru pakcik..semoga korang akan komen, kritik dan sebagainya..janji pakcik dapat belajar sesuatu  kan..hehe...sudutpemikiran.blogspot.com

Insan Yang Sedang Belajar

Osman.Z

Saturday, 8 September 2012

Bila Hati Dan Lidah Terkelu...

Assalammualaikum w.b.t...

Kalau sebelum ni penulisan pakcik banyak nak golak-golak kan. Sekarang cuba kita duduk, renung, muhasabah diri kita ini..

Cuba hayati video ni:


Ha bawah ni link ke video tersebut.

Seorang budak lelaki yang bila berdoa, dia tidak minta untuk diberikan semula penglihatan..Kerna yang dia mahu di akhirat kelak dia dapat pengecualian dihadapanNya. Terkelu hati dan lidah pakcik. Selama ini kita ada semua yang dipinjamkan olehNya namun adakah kita memanfaatkan pinjaman tersebut supaya kelak bila disoal apa yang dilakukan adalah perkara baik - baik sahaja. Lemahnya diri ini.

Semoga apa yang pakcik kongsikan ini membawa titik perubahan dalam diri pakcik dan juga pembaca. Semoga kita bertemu denganNya dalam keadaan yang bersedia. InsyaAllah.

Insan Yang Sedang Belajar

Osman.Z

Raya Terakhir Bersama Kamu Sahabat..:'(

Assalammualaikum..w.b.t..

Adui berdebu da belog ni pakcik rasa, maaf la yek..Kesibukan yang melampau, banyak bebenor kojenye yang hendak disetelkan sampai susut da badan pakcik ni (auta jek)..haha.. Ha penulisan mengomel pakcik kali ini nak kongsi la stori al kisah raya peringkat IPG baru-baru ni..Bukan apa bila pikir-pikir balik tinggal berapa hari je dapat bersama, tahun depan dah tak dapat la nak bersama-sama lagi..Semoga kita bertemu, berpisah dan bertemu semula (andai ada rezeki) kerana Allah...

Azam Mubin, Dayah Kecik, Acap Libero, Pika Kak Cik Power, Shuk Mastulen, Nabila Ninja Boy

Pakcik Buruoi, Syida, Shu Dry, Eli Malyshier, Pudin (x leh kutuk), Alex is inoasis
Sekitar menyiapkan juadah raya buat tetamu
Ha tapi banyak-banyak gambar, gambar ni paling mahal tau..haha

Ha sonyum-sonyum..sonyuman sape paling menawan



Bersama Tutor kesayangan ni weh...jangan jelez der

Bersama retis weh..legend2!!!

Erkkk!!! Sape kata da clash tak leh bekawan (kes tetentu je la)..haha..be profesional la kan..ok jek..hoho..So tak payah nk kontroversi sal kitorang lagi yek, lagi-lagi si Chip sorang ni..mmg da takdir kami kawan je kan..sekelas lagi pon kan..No heart feelin'..peace!!!
Anak-anak mari beratur, papa nak bagi duit raya ni yek...
Antara tetamu bertuah pada hari tersebut..Daud bersama ?????
Orang lain jaga kelas, kami pi serbu kelas orang...hahaha
Abang Long Chip merenung masa depan memikirkan bajet kawen dengan Eza..pening2!!
Bersama tetamu rakan seangkatan kami..


Kemain lagi si paris ni


Ha dan lagi..nampak-nampak?

Ha apa lagi, da alang-alang ada prop kan..Kita balun je la..haha
Gambar ni diambil masa merisik untuk adik kitorang, si Alex Is Inoasis..
Ha gambar ni masa kitorang nak merisik untuk dapat adik ipar baru..haha..baik tak abang-abang dan kakak-kakak ni? Haha
Jeng-jeng-jeng!!!!
Mula-mula malu kucing
Malu-malu juge...;-)

Malu lagi!!!
Hahahaha...selesai sudah majlis merisik..moh la kita bergambar sekeluarga lagi kan...hehe
Mari menggilokan diri jom.....

Opp..Opp..Opp...Oppah KoDiang Style..
Pape pon terima kasih daun keladi dengan berbekalkan kenangan ini..Pakcik akan ingat sampai bila-bila..kalau da tua kang anak cucu cicit tanya pengalaman pakcik, boleh la pakcik ceritakan semula kan..Mintak ampun mintak maaf kalau ada tersinggung ye...

Sebelum menutup penulisan pakcik ni, pakcik memang suspek la geng marhaban ni..Korang memang style la habaq hang..hoho
Geng-geng Marhaban...

Geng Marhaban terbaik!!!
 Ok Sekian yang tak seberapa dari pakcik..Mohon undur diri, keja banyak tak siap lagi nih..hadoi...

Insan Yang Sedang Belajar
Osman.Z 



Monday, 3 September 2012

Kecintaan Kita Bersama: Macam Adik-Beradik Dah

Assalammualaikum w.b.t

Ha hari ni pakcik cuma nak menceloteh (betul ke ni?) sebab ada sumting yang buat pakcik terasa sebak..Hanya sekeping gambar ni.. Ada beberapa hari lagi je kita akan bersama, gambar bersama buat kenangan yang tak kan dilupakan sampai bila-bila.  Ha kang kalau anak cucu cicit pakcik tanya ni gambar sape, kat mana, bila dapat la jugak pakcik ceritakan ye dak...


Cuma harapan dari pakcik, kalau tahun seterusnya ada antara geng-geng kita kawen awal...pakcik harap cukup la 19 orang ni bergambar bersama

Andai ada tersalah silap, ampun maaf dipinta dari pihak pakcik

Thursday, 30 August 2012

Ramadhan Meninggalkan Kita, Syawal Menjelma, VIVA Penuh Kecintaan

Assalammualaikum w.b.t...

Fuhhh....fuhhh....fuhhhh...Perghhhh berhabuk sudah pakcik punya belog ni...Ari ini dah masuk 12 Syawal, kengkadang duk terpikey dulu masa Ramadhan kuat je hati ni tapi lepas jek masuk Syawal hancur lebur..Kuatkan hati..kuatkan hati...

Sebenarnya tak de apa pakcik nak kongsi cuma biasa lah kerja-kerja banyak tertangguh dan laz minit plak...Memang jem.Kalau anak-anak nak tau pakcik viva 17 September ni...fuhyooooooo...gilo..memang gilo....Takot wooooo...Tapi takpe, kena tenang-tenang saja kan...Nak tak nak kena setel jugak semua ni kan jadi apa nak kisah...

Sekian saja la pakcik nak merapu, mintak mahap la kalau tajuk atas macam tak de kaitan kan..Maka suka ati pakcik la kan nak tulis pe pon..haha

Insan Yang Sedang Belajar

Osman.Z

Saturday, 11 August 2012

Anda terpilih dalam ujianNya : kuatkan diri sahabat

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah kita dah masuk fasa terakhir Ramadhan ni ha...ha ada ponteng-ponteng tak? Ada minum nyorok-nyorok tak? Kalau ada bawak-bawak la bertaubat, kang tengah minum-minum bawah pokok pisang tu tetiba kena patuk ular, mati da kat situ...Tak memasala je kan...kang orang tanya macam mana si Mamat tu? Meninggal dah dia, dengar cite masa ponteng pose tetiba kena patuk ular...Adui dunia dah aib kang depan Dia lagi lah bertambah aib. (Bukan kisah sebenar ye).

Tapi penulisan pakcik bukan nak cerita pasal puasa tapi nak cerita pasal sorang sahabat pakcik ini. 

Satu persoalan pakcik nak tanya kat anda-anda semua, kalau satu hari nanti anda dapat panggilan mengatakan mak ke ayah ke sakit di kampung, apa anda akan buat?

Dan perkara ini benar-benar berlaku tapi bukan pada pakcik tapi pada sahabat pakcik tadi. Mak dia menghidapi barah hati. Kalau sesape tak tau apa tu barah hati ni pakcik bagi link yang agak mendalam mengenai barah hati. Maaf pakcik bukan jurusan medik, so pakcik tak reti nak bercerita..Korang baca link pakcik bagi kat bawah ni.




Semalam secara ringkas sahabat pakcik ni ada cerita la apa yang berlaku sebenarnya. Sampai dia kata masa awal Ramadhan tu mak dia dah masuk hospital, kena guna kerusi roda..Sekarang pon mak dia banyak baring je. 

Tupppp... Pakcik terdiam, bukan apa sebab pakcik kenal sahabat ni. Tindakan dia tidak membayangkan apa yang dilaluinya. Dalam masa yang sama pakcik renung diri ini, ada kalanya kita merasakan ujian yang kita hadapi ini dah cukup berat sedangkan ada orang lain yang lebih hebat ujian dia dari kita. Bersyukurlah apa yang kita lalui dan apa yang kita ada selama ni.

Kalau sebelum ni pakcik pernah menulis siapa tulang belakang pakcik kan. Pakcik tak boleh bayang kalau pakcik berada di tempat sahabat pakcik ni.

InsyaAllah pakcik akan meminta bantuan sorang sahabat pakcik ni macam nak buat kutipan sedikit. Ada apa-apa pakcik akan post di FB atau belog pakcik ini.

Akhir kata dari pakcik kepada sahabat ini. Allah akan menguji seseorang sekadar kemampuan insan itu sendiri. Anda lebih kuat dari pakcik kerana itu Allah pilih anda. Semoga kesihatan mak anda akan berambah lebih baik. InsyaAllah. Kami akan cuba sedaya kami untuk membantu anda. 

Sesiapa yang rasa nak menghulurkan bantuan, insyaAllah sama ada pakcik akan post atau sorang sahabat pakcik akan post.. Doakan yang terbaik buat mak sahabat pakcik ini.

Ni mesej terkini sahabat pakcik tersebut:
"Alhamdulillah...Malam semalam, ayah aku buat baca yaasin kat umah. Aku smpai pagi tadi pun, adik2 aku kata dah ada perubahan dah...aku tengok pun skang mak aku dah boleh gerakkan tangan dia, minum air pun dah banyak.."
 
Insan Yang Sedang Belajar

Osman.Z








Saturday, 4 August 2012

Betul ni!! Kawan ketawa senang nak cari tapi kawan menangis susah nak cari...

Assalammualaikum..w.b.t

Ketemu kita lagi dan hari ni keberapa Ramadhan ye adik-adik? Ha lupa la tuh...Alhamdulillah sudah masuk separuh perjalanan kita menempuhi Ramadan al-Mubarak ini..

Sebelum pakcik nak mulakan penulisan kali ini, pakcik nak kita hayati salah satu lagu kegemaran buah hati pakcik (anak sedara pakcik la)..ha hayati lagu ni dulu yek....


Kalau suatu ketika dahulu pakcik pernah post satu penulisan tentang sahabat-sahabat pakcik...Kali ini lebih umum lagi pakcik nak kongsikan..


Alhamdulillah..kalau kita merasakan sahabat kita itu penting..Banyak perkara perlu dijaga bila bersahabat ini, yang paling penting ialah jaga mulut...Sebab mulut dan lidah ini yang paling bahaya, tidak luka di luar badan tapi dalam hati siapa yang tahu kan. Jadinya nasihat pakcik termasuk diri pakcik sendiri, jaga kata-kata kita kerana gurau senda ada juga hadnya jangan sampai melampaui batasan hadnya..

Semoga Allah mempertemukan dan memisahkan kita semata-mata keranaNya..Segala yang baik datang dari Allah dan yang buruk juga dari Allah atas kekurangan saya ini...InsyaAllah semoga kita ketemu lagi...

Insan yang sedang belajar

Osman.Z 

Saturday, 28 July 2012

Api Dalam Tanah Gambut: Cetusan Pemikiran Golongan Muda

Assalammualaikum w.b.t

Penulisan pakcik kali ini agak berlapuk, bukan sebab apa. Sebab pakcik lupa ia ada dalam draft tapi tak pernah publish lagi.


 Senario yang berlaku kini apabila kelahiran semula gerakan golongan muda yang mula mencetuskan suatu fenomena dalam negara kita ini. Gerakan pemikiran golongan muda dalam negara ini bukanlah satu kisah baru dalam negara. Bahkan suatu masa dulu gerakan golongon muda ini telah mencetuskan satu impak yang akhirnya diharamkan. 

Jangan kita lupa suatu masa dahulu Tun Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman yang masih menuntut telah bergiat aktif dalam pergerakan kemerdekaan. Oleh yang demikian tidak hairan jika golongan muda kini mula mengorak langkah akan satu pembaharuan demi kepentingan negara.


Suatu ketika dahulu keadaan negara masih tidak aman apabila kesusahan pada zaman penjajah telah menyuntik suatu semangat luar biasa golongan muda ketika itu. Kini cabaran nasioanalisasi dan globalisasi telah menyuntik semangat golongan muda ini akan suatu pembaharuan demi negaranya yang tercinta.

Jika kita melihat senario di luar negara di mana golongan muda telah mencetuskan satu gerakan pembaharuan. Struktur politik negara yang terlibat telah tergugat sama sekali. Adakah perkara yang sedemikian ditakuti menghantui negara ini?

Pakcik pernah mebaca penulisan seorang bekas pemimpin yang telah menyatakan akan bahaya mengenai satu gerakan pembaharuan yang dimonopoli oleh golongan muda ini yang akan menyebabkan negara akan tergugat sama ada struktur politik atau ekonomi. Namun apa yang perlu dirisaukan ialah jika perkara ini benar-benar berlaku maka negara akan melalui satu fasa kejatuhan. Justeru sebelum berlaku perkara sedemikian, golongan muda ini harus diberi peluang untuk menyatakan kehendak mereka.

Pakcik juga menyangkal bahawa hanya menyatakan bahawa dengan terlibat politik akan menyebabkan anak-anak muda akan keciciran dalam pelajaran. Keciciran dalam pelajaran perlu ditafsir dalam pelbagai sebab dan musabab, antaranya ialah masalah pengurusan masa dan diri yang dihadapi oleh pelajar itu sendiri yang bukannya terlibat dengan politik 100%.

Apabila anak-anak muda ini mula memikirkan apa yang sedang berlaku dalam negara sama ada dari segi politik mahupun perjalanan ekonominya, mereka tidak seharusnya dikecam terlalu hebat namun perlu diberi dorongan dan bimbingan kerana mereka telah membuka pintu-pintu kematangan dalam diri mereka.

Ya...pakcik yakin ramai akan tidak setuju dengan penulisan pakcik ini. Namun apa yang perlu dirisaukan ialah anak-anak muda di luar sana yang masih asyik dengan nikmat keduniaan yang terlalu sempit dan pelbagai masalah sosial ini.

Oleh yang demikian mana yang lebih bahaya? Anak muda yang mula memikirkan mengenai negaranya atau anak muda yang masih hanyut dengan masalah sosialnya?

Jika kita imbas kembali apa yang berlaku di Pulau Pinang, kumpulan golongan muda yang berbangga dengan gelaran Mat Rempit melakukan demonstrasi meminta pihak kerajaan negeri memakbulkan permintaan mereka iaitu sebuah litar lumba. Pakcik memang tabik spring sebab diorang berani. Iye ke berani? Bagi pakcik tindakan itu lebih teruk dari apa yang dilakukan oleh sekumpulan golongan muda yang meminta hak mereka sebagai pelapis negara akan datang supaya diberi kebebasan dalam menyuarakan pendapat.

Akhir kata buka mata, buka minda dan lucutkan kotak pemikiran yang sempit. Ayuh anak muda bangkit demi Islam dan negara kita.

Insan yang sedang belajar

Osman.Z

Hidayah itu milik Allah

Assalammualaikum. w.b.t

Alhamdulillah genap 8 Ramadhan hari ini. Semoga kita berjaya meneruskan bakinya dan seterusnya. Amin.

Penulisan mengenai pengalaman pertama pakcik hari ini ialah satu video dakwah ini. Pagi ini sedang pakcik online saja suka suki, tiba-tiba pakcik terpandang satu post rakan pakcik. Apa yang dipostkan agak menarik, iaitu satu video dakwah...


Satu video dakwah yang memberi kesan yang mendalam dalam pandangan pakcik dan salah satu ayat dalamnya. 

"sesiapa yang menahan keburukannya pada bulan ini, Allah akan menahan murkaNya pada hari dia berumpa denganNya"

Terasa kerdil dan hina diri ini. Adakah kita menahan segala keburukan dalam hidup ini. Ampun maaf kepada semua andai pakcik melakukan sesuatu kesalahan yang tidak disedari.

 Perkara yang kedua ialah pengislaman seorang guru pelatih di IPGKTAA. Alhamdulillah. Cantik kan perjalanan yang diatur olehNya. Kita sudah sejak lahir Islam tapi kadangkala apa yang kita lakukan melangkaui had Islam itu sendiri. Allahu Akbar..Hidayah itu milik Allah dan hanya Dia berhak untuk memberikan kepada sesiapa, kita perlu berusaha mendapatkan kemanisannya.

Perkara yang ketiga ialah sedutan dari surat khabar Kosmo Online. Kisan mengenai perkenan Sultan Johor membebaskan banduan yang beberapa dekad di dalam sel masing-masing yang menunggu hukuman gantung. Saat hidup ini tiada harapan, Allah menghadirkan harapan itu semula. Alhamdulillah.


http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0728&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm

Semoga kita tetap dalam pegangan kita. Ampun maaf dipinta dari pakcik. Salam Ramadhan. =)

Insan yang sedang belajar

Osman.Z

Wednesday, 18 July 2012

Penulisan tiada motif

Assalammualaikum w.b.t

Hadui tajuk kali ini bukan apa, pakcik duk memikior pasal AR pakcik..Ushhhh..Tinggal sehari jek lagi nak bagi setel semua ini..Pembolehubah oh pembolehubah..Dalam realiti perkara ini agak sukar tapi demi anak murid pakcik, pakcik akan pastikan kajian pakcik ini mampu memberikan sedikit sumbangan kepada murid walaupun sekadar 0.01%....Semoga diberikan kekuatan dan kemudahan olehNya...

Tengah duk lepak-lepak memikirkannya, tup-tup lirikan mata pakcik terfokus kepada satu post dekat fesbuk..Bukan apa berapa hari lagi je kan dah nak Ramdhan..Ahlan wa sahlan ya Ramadhan..


Selamat berpuasa dan menghayati bulan Ramdhan. Semoga ia hadir dan pergi dengan meninggalkan impak positif dalam kehidupan yang lebih sempurna. InsyaAllah...

Ok done, I've to continue my work...Ahlan wa sahlan ya Ramadhan...

Insan yang sedang belajar

Osman.Z

Tuesday, 10 July 2012

Duit tidak menjamin kebahagian namun bagaimana kita memanfaatkan duit itu yang membahagiakan..

Assalammualaikum w.b.t

Penulisan pakcik kali ini diiringi oleh lagu Maher Zain dan kalau tidak silap tajuknya you are the one for me..Hermm..sayangnya dan rindunya kepada si dia, seorang wanita yang melahirkan kita semua..siapa? jawapannya ialah ibu kita...

Pakcik tidak panggil beliau ibu tetapi mak..Mak, adik rindu kamu...:-)..hehe..mak pakcik panggil pakcik adik, huhu..jelez ke? Ada pakcik kisah kalau korang kata pakcik ni anak mak..pakcik bangga..

Tapi penulisan pakcik kali ini bukan berkaitan dengan ibu tetapi dengan lebih menjurus kepada duit..

sumber : pakcik google

Semua tahu bila disebut dengan duit namun pernahkah kita terfikir bahawa duit tidak menjamin kepada kebahagian. Tetapi bagaimana kita memanfaatkan duit itu yang membawa kepada kebahagiaan.

Yep..sebab duit kita sanggup mengetepikan soal halal haram. Dan sebab duit juga kawan jadi lawan, keluarga jadi musuh, senang jadi susah dan lapang jadi sempit.

Semua di atas menjadi persoalan dibenak pemikiran, adakah duit punca semua ini?

Kita imbas kembali memandang beberapa not wang keluaran bank negara ini. Hanya sekeping kertas yang mempunyai nombor, tulisan, gambar, malahan ciri-ciri keselamatan. Huh!! sekeping kertas menjadi punca segalanya?

Duit ke puncanya? Jawapannya tidak. Nafsu keinginan kita yang membuatkan kepingan kertas ini menghantui kehidupan kita.

"It's not sin to be rich" kata-kata seorang pensyarah pakcik yang sehingga kini masih terngiang-ngiang dalam pemikiran pakcik. Bukan semua yang kaya itu hanyut dan bukan semua yang miskin itu tidak mampu berusaha dan berhijrah.

Bagi yang berkemampuan, maka bersederhanalah dan bagi yang kurang berkemampuan, berusahalah kerana rezeki Allah itu tidak terjangkau keluasannya. Adakah kita sekadar menunggu atau kita mampu berhijrah. Jangan jadikan duit segalanya dalam hidup ini.

Duit tidak menjamin kebahagiaan namun bagaimana kita manfaatkannya itu yang membahagiakan kita.

Bagi yang ada lebihan, kongsikan bersama mereka yang memerlukan dan paling cantik kalau dapat menjana kewangan sekolah di kawasan berhampiran kita. InsyaAllah ia lebih membahagiakan.

Sebelum pakcik akhiri penulisan pakcik ini, ingin pakcik kongsikan sesuatu.



Projek wakaf, masih ada beberapa ribu lot untuk diwakafkan..satu lot hanya RM 50...selamat memanfaatkanya, insyaAllah Dia akan berikan sesuatu yang kita tidak jangka akan akal pemikiran kita... ;-)

" kamu tidak akan sekali-kali mencapai hakikat kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sehinggalah kamu mendermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya "
Ali Imran : 92
Insan yang sedang belajar

Osman.Z

Friday, 29 June 2012

Perkataan "itu" menghadkan kejayaan kita

Assalammualaikum w.b.t

Boleh ke?

Susah tak?

Ermm...Mesti tak boleh punya la?

Ada orang nak ke?

Aduh macam tak boleh je ni...



Pernah tak kita pernah bermonolog atau terbit dalam kotak pemikiran kita sama seperti ayat-ayat di atas?

Pakcik ingin berkongsi satu kisah pelumba basikal. Satu hari beliau terlibat dalam kemalangan dan kesakitan menguasai setiap kayuhan beliau. Sampai tercetus satu perasaan sakit dan putus asa hendak mengejar kelompok pelumba di hadapan. Saat itu terbit dalam pemikiran beliau 'aku boleh, aku bukan penat, aku bukan letih, sakit aku tidak seberapa'. Pelumba tersebut yakin pemikiran yang negatif menghadkan kejayaan beliau dan beliau perlu lawan perkataan tersebut. Akhirnya beliau berusaha dan berjaya menamatkan perlumbaan bersama kelompok yang tadi telah meninggalkan beliau 5 minit kebelakang. Walaupun gagal menempatkan diri di podium namun senyuman terukir tatkala berjaya menamatkan perlumbaan. Peringkat seterusnya ada lagi.

Sebenarnya dalam diri kita telah wujud perkataan negatif. Apa yang kita perlu ialah kita lawan suara negatif ini dan teruskan perjuangan untuk mencapai kejayaan. InsyaAllah....

Berusahalah seperti esok merupakan hari terakhir kita di dunia ini...

Insan yang sedang belajar
 Osman. Z 

Monday, 18 June 2012

Membina kejayaan..Mudah je...

Assalammualaikum w.b.t

Kali ini pakcik nak kongsikan bagaimana kita hendak membina kejayaan. Tidak kira apa jua haluan yang kita lalui seperti dalam pelajaran, kehidupan mahupun dalam kerjaya yang kita lakukan.

1) Dekatkan diri dengan Pencipta kerana tiada di dalam dunia ini yang mampu memberi kita peluang dan ruang malah senantiasa mendengar rintihan dan keluhan kita melainkan Dia.

2) Tanamkan matlamat utama kita yang positif dan mempunyai nilai estetika yang tinggi. Sebagai contoh seorang pelajar menanam dalam dir bahawa hendak belajar sehingga suatu hari nanti kejayaannya dapat dikongsi dengan orang sekelilingnya. 

3) Anggap kritikan sebagai angin lalu yang membuatkan kita semakin kuat. Orang yang tidak tahu lebih suka mengkritik kerana pemikiran mereka tidak terbuka dengan sempurna.

4) Jadikan setiap saat adalah sangat bernilai.

5) Gunakan ruang dan peluang dengan berkesan disamping sentiasa menambah baik ilmu.

6) Fahami nilai pulangan kepada masyarakat. Maksudnya di sini, walau setinggi mana atau sehebat mana diri kita mahupun serendah mana kita, janganlah kita menjauhi masyarakat.

7) Jangan pernah mengalah dan terus-menerus mereflek diri kita.

InsyaAllah, semoga kita berjaya dalam membina kejayaan.

Insan yang sedang belajar

Osman. Z

Sunday, 17 June 2012

Pengalaman Cuti Sem 7 pakcik...

Assalammualaiku...fuhhhhh...da berhabuk da belog pakcik ni, hehe..nak wat cam mano..balik kampung pakcik takde la dapat nak ber'online' sangat kan...Cuti kali ni la cuti yang agak bez bagi pakcik..

Pertama, alhamdulillah eksperimen pokok cili pakcik berjaya kali ini walaupun ada beberapa masalah yang timbul..sebenarnya eksperimen ini adalah kali kedua kalau tak silap..InsyaAllah bulan 8 atau 9 ni akan turun pokok ke tanah...moga-moga rezeki itu Allah perkenankan...

Kedua ialah pakcik ikut kawan pakcik ke KL untuk berniaga, kalau sebelum ini pakcik macam agak terikat dengan apa yang akan mendatangkan duit namun kali ini prospek perniagaan itu akan lebih mencapah dan luas..Satu benda yang perlu kita pegang ialah.."lakukan sesuatu dengan sepenuh hati dan anggap kritikan sebagai angin lalu dalam hidup".

Ketiga ialah ada beberapa nasihat orang-orang lama;

1) Bila da posting nanti, tackle surau atau masjid untuk bina perhubungan dengan masyarakat..

2) Buat duit tu tak salah namun jangn lupa dengan masyarakat

Keempat, ada kalanya kita ditimpa masalah amun kita mesti ingat yang Dia sentiasa ada dengan kita..Siapa Dia?? Allah...

Sekian beberapa kerat pengalaman pakcik, ada masa pakcik cerita lagi..sekadar jenguk2 belog pakcik ni....

Insan yang sedang belajar

Osman.Z

Tuesday, 22 May 2012

Nak jumpa kawan ketawa ramai, nak jumpa kawan menangis ni susah...

Assalammulaikum  w.b.t....

Sumber: Facebook Lukisan Dakwah Islam


Sebelum menutup tirai semester  ni, kadang-kadang tepikior gak pakcik...lama da kan kengkawan kita da besama...Tengok-tengok chip pon da nak kawen, pudin apatah lagi....hehe...












Rasa macam semalam je kan kita semua baru masuk maktab Afzan, main lari-lari, main pili bomba, pergi Terenggung, lepak Jabatan Sains, lepak kat library, bandonggggg sa, makan-makan kat Pahang Club, kedai kek tepi sungai, ape tah lagi, naik honda petak Azam, masak dalam bilik, kua masuk ikut pintu suka hati....

Lepas tu teringat bila kita bertukar status jadi Mizanian, kenangan hari kedua kena halau dengan TP masa kat perhimpunan kes seluar...siot punya Klang menyebabkan ngan pakcik pon telibat sekali masa tu...














Dikesempatan yang singkat ini pakcik ingin memohon jari-jari yang ada memohon ampun dan maaf andai kata ada tersalah secara langsung atau tidak langsung...secara zahir mahupun batin...ampun maaf dipinta, minta kosong-kosong ye...(ada ke istilah ni?)

Tapi yang paling tokosan kat pakcik kopado yang membantu dan boyi somangat kek pakcik bermula dari keto pakcik kono hompap dek tayar trelar sehingga kaki pakcik ni patah..terima kasih pakcik ucapkan, nak boyi balasan takut tak mampu, semoga Allah membalas jasa kalian...Ada lagi hok sebelum-sebelum tuh, tak terjangkau dek akal nak tulis kek sini banyak-banyak...

Kengkorang memang da bez la....Ha semester dopan kita buwek Pertandingan Bowling Tertutup (pakcik tak kiro sumo kono masuk, tak masuk ha ponampa makan dia kang)...

Ha ini makan dia....

Ha ape pon solamat la laz paper ni ha dan merangkap solamat bercuti somugo panjang umo dan murah rezeki...Selamat berjumpo la sem dopan...

Insan Yang Sedang Belajar

Osman.Z