Wednesday 26 September 2012

Pengalaman Oh Pengalaman

Assalammualaikum w.b.t

Hari ini dua perkara yang sangat menarik dan pakcik paling akan ingati dalam diri pakcik. Allah hadirkan suatu pengalaman yang cukup indah dalam perjalanan hari ini.

Pengalaman pertama ialah Little Scientist In Action. Ha apa dia program ni? Mesti korang terkejut kan. Sebenarnya program ni melibatkan murid-murid seluruh negara termasuk negara luar seperti Brunei dan Thailand (yang ni pakcik tak pasti). Program ini memberikan idea kepada pakcik, sebab pakcik akan aplikasi di sekolah pakcik posting nanti. Tercetus dengan kata-kata Dr. Zailah suatu ketika dahulu. Beliau berkata soala Sains hanya bersifat hafalan dan murid tidak ada unsur kreatif dan kritis. Maka program sebeginilah yang menghasilkan kreatif dan kritis dalam diri murid. Alhamdulillah Allah hadirkan program ini untuk memberikan pengalaman dalam diri pakcik.

Pengalaman kedua ialah kursus sembelihan ayam. Oh tidak!! Kalau dulu kerja pakcik cuma pegang kaki ayam tapi kali ini pakcik pegang pisau. Pengalaman pertama menyembelih ayam dan hasilannya GAGAL..Aduhai..Terkilan pakcik..Setelah post mortem..Didapati urat mari' tidak terputus bahkan tidak terjejas. Rupanya pakcik yang salah pegang masa tu..Patut la ayam tu rileks je boleh tegak lagi masa lepas kena sembelih..Ingat pengalaman itu mengajar kita.. Lepa ni berkobar-kobar pakcik nak sembelih ayam..hehe

Insan Yang Sedang Belajar
Osman.Z

 

No comments: