Thursday 5 September 2013

Part 4.2 : Buruj

" cikgu tu buruj pari kan yang bentuknya macam lelayang " tanya Saran dan Ladun dengan penuh minat.

" kalau kita nak lihat buruj Pari, kita kena lihat di hemisfera Selatan " jawab pakcik sambil buat muka kontrol hensem tatkala masih sukar untuk mengenalpasti dimana kedudukan buruj tersebut. Tatkala ini bulan September dan pakcik juga konfius kerana sepatutnya.... Ok kena sambung studi balik ni.

Namun pakcik tersenyum dalam hati. Alhamdulillah. Budak-budak ni sudah tercetus minat dan sifat ingin tahu terhadap apa yang mereka belajar. 


---------------- 13 tahun yang lalu ------------------

Pakcik juga melalui fasa yang sama tatkala kegilaan pakcik untuk menjadi ahli kaji bintang suatu ketika dahulu. Saat itu pakcik sanggup membina sebuah bilik pencerapan di rumah nenek pakcik. Mesti korang gelak kan? haha.

Maka hampir setiap malam pakcik melakukan pencerapan di langit. Duk buka buku, lepas tu tengok langit. Mana tahu akan ketemu penemuan baru dalam proses pencerapan pakcik tu kan. Oh sungguh indah pengalaman 13 tahun lalu pakcik.

 -------------------- 15 tahun akan datang --------------------

Anak didik SK Sungai Bebangan. Semoga kamu menjadi yang terbaik apa yang kamu mahukan pada masa akan datang. Saya sekadar picisan pemudah cara dan selebihnya adalah kamu. 

You're what you're tomorrow. 

Pakcik jenis malas nak menulis guna kapur. So laptop zaman Jepun ni la, ala-ala LCD.
 

No comments: