Saturday 12 November 2011

Terima Kasih Sahabat...

Assalammualaikum w.b.t...

Sumber: google image


Selama pakcik hidup hingga kini antara yang membuatkan pakcik agak terkesan ialah siapa mereka yang bernama sahabat dalam hidup pakcik. Pakcik ada sebuah kisah tentang seorang sahabat pakcik yang pakcik akan terhutang budi sampai akhir hayat pakcik.

Kisahnya bermula begini, masa zaman sekolah dulu pakcik telah mengalami masalah penglihatan biasa iaitu rabun jauh. Masa tu pakcik belum memakai cermin mata dan disebabkan itu, pakcik terpaksa bergantung kepada sahabat pakcik ni. Dia merupakan mata bagi pakcik. Kalau apa yang disalinnya betul maka betul lah pakcik dan kalau salah maka seratus peratus pakcik ikut salah.

Sahabat pakcik ni agak baik dan terkadang kala pakcik yang nakal pada masa tu ada la juga dengki buli-buli sikit kan. Ye la masa tu hidung pon berhingus lagi memang la gitu kan. Kenangan-kenangan.

Masa kian berlalu meninggalkan kenangan kami dan pakcik tidak dapat berhubung dengan beliau. Sampai lah satu masa pakcik terjumpa beliau di laman muka buku dan bila ditanya beliau sebenarnya agak malu dengan apa yang dilaluinya.

Bagi pakcik beliau antara kekuatan pakcik hingga ke hari ini. Namun apa yang dilaluinya amat berbeza dengan siapa beliau sebelum ini. 

Sahabat kalau kamu membaca tulisan pakcik ini, hayatilah ini;


Sabda Rasulullah S.A.W: "Jalanilah hidupmu di dunia seakan-akan seperti seorang asing atau pengembara" (Al-Hadith)


Sumber: Buku La Tahzan Edisi 2, m/s 333


Bagi pakcik apa yang terjadi tidak menlemahkan atau memalukan kita tapi bagaimana kita menghadapi secara kreatif akan sesuatu menunjukkan siapa kita sebenar. Bagi pakcik beliau adalah salah seorang yang pakcik kagumi. 

Pengorbanan dan kesusahan hidup beliau dijadikan kekuatan dalam diri.

Semoga Allah permudahkan urusanmu dunia dan akhirat wahai sahabat.

Insan yang sedang belajar

Osman.Z

No comments: