Monday, 17 October 2011

Ambang Perkahwinan, Bersedialah Dulu Bro !!!

Assalammualaikum w.b.t...

Sumber: cerpencinta1.wordpress.com


Wah hari ni pergi kelas tapi duk berbual je sebab lecturer sibuk. Ha apa lagi kalau da diborakkannya, kisah KAHWIN...aduhai...bagus betul kawan-kawan pakcik ni...ramai da mula merancang tak juga yang da mula geleng kepala memikir itu ini. Herm pakcik pon duk termengelamun sebab pe pakcik tak jumpa lagi la sorang dua kan. Haha. Biar lah pakcik malas nak pikir sebab serik pon ade. Banyak benda hendak dilunaskan dulu dalam hidup ini. Semua itu kan kerja Allah yang Maha Mengetahui akan setiap sesuatu.

Tapi ada sorang kawan pakcik ini berkatakan sesuatu, sebenarnya pakcik pernah terbaca versi inggeris dan kali ini kata-katanya mengimbau akan sesuatu. Beliau berkata lebih kurang macam ini lah "dalam mencari sesuatu yang baik untuk kita, kita perlu menjadikan diri kita baik dahulu". Yup pakcik sokong, sekarang masa untuk mengumpul seberapa banyak dahulu pengalaman dan ilmu. 

Lelaki agak berbeza dengan perempuan dan jika perempuan pada umur 20 an sudah bertunang mahupun berkahwin pakcik agak tidak terkejut sebab pihak lelakinya kebanyakan berumur 25 tahun dan ke atas. 

Dalam kata yang lain sudah stabil dari segenap aspek. Bagi kita yang masih muda dan berkemungkinan tanggunggjawab lain adalah amat besar maka tunaikan apa yang penting dahulu. Kalau hidup masih terlalu bergantung kepada keluarga maka belajarlah sesuatu terlebih dahulu, nak bagi makan pakai anak dara orang cik abang oi. Bukan mulut manis je, tapi kukuhkan benda yang lain terlebih dahulu.

Ada lah suatu hari pakcik dengar ceramah seorang Ustaz ini, beliau menjawab satu persoalan seorang pelajar mengenai jodoh kalau tak silap. Reaksi beliau mudah sahaja iaitu tidak payah memberatkan kepala untuk berfikir benda ini. Sekarang masa untuk kita menimba ilmu dengan sebanyak-banyaknya. Kan lebih baik begitu, ha pakcik agak setuju sebab bagi yang masih mencari tu biarlah dahulu. Fokus kat apa yang pasti dahulu, Allah tidak akan kejam akan hambanya dan bila tiba masanya kelak maka akan tiba jua kan.

Berbalik semula kepada kisah KAHWIN dalam kelas pakcik pagi tadi. Ha apa yang pakcik fikirkan mungkin agak jumud sebab pakcik bukan ada tauliah pon dalam bidang Munakahat ini, tapi pesanan untuk pakcik dan juga pembaca kumpul seberapa banyak ilmu dan belajar sesuatu terlebih dahulu. Kalau dah betul-betul stabil dan berani apa lagi, banyak jalan yang disahkan hukum dan bukan melanggar hukum. Fahamkan. Beranikan diri tapi kalau belum carilah sesuatu yang lebih penting kan.

Kita nak hidup bersama dalam jangka masa yang lama kalau ada jodoh maka persiapkan diri kita dengan ilmu sebanyak-banyaknya. Apa yang paling penting jangan dilupakan keluarga kita disebabkan kehadiran perasaan ini. Ingat dan renungkan lah ya.

Alamak panjang lebar pula penulisan kosong pakcik ni kan. Haha. nama pon blog pakcik, ikut suka pakcik la kan.

Sekian sahaja nukilan dari pakcik kali ini. Harap tidak terasa lah yek. Okeh assalammualaikum....

Insan yang sedang belajar

Osman.Z

2 comments:

Bella Bell said...

nak dapat yang baik, kita perlu jadi baik.. mungkin dulu kita jahat, tapi kalau niat kita nak berubah ke jalan Allah, insyaAllah, DIA akan bagi seseorang untuk membimbing kita.. yakin dengan janji Allah... :)

Osman Z. said...

yes that's right my fwen...kita ada dlm lbih kurg stahun lg, so fkir la apa yg lbih pnting.Kejarlah impian masing-masing...

Kalau ada Dia akn smpaikan kat kita, klu tak ada cara lain Dia akan berikan kepada kita...wlupun dlm kdaan ygkita tak ketahui....