Thursday 15 September 2011

Apabila Kamu Melawan Diri Kamu Sendiri: Menang atau Kalah

Penulisan kali ini dianggap sebagai lebih kepada luahan isi hati harap kepada pembaca sudi membaca hasil penulisan yang tidak seberapa ini.

Secara jujurnya aku jadikan penulisan sebagai antara tempat aku melepaskan sesuatu yang terpendam. Dulu aku selalu berbasikal, hasilnya aku dapat suatu kenikmatan. Sebab??aku dapat mengisi 24jam sehari dengan benda yang bermanfaat, Sedikit sebanyak aku akan lupakan banyak masalah dalam hidup aku buat seketika.

Bayangkan masa tu tido pukul 9.30 malam bangun pukul 4 atau 5 pagi. Cuti pon sama je. Sebab aku paling pentingkan disiplin masa. Alhamdulillah Allah berikan nikmat aku merasa benda tersebut. 

Aku lalui banyak benda dalam hidup aku, dengan mengharapkan kekuatan diri, semangat kawan-kawan dan keluarga. 

Bila kita terpaksa melawan sebahagian dari diri kita, susah jawabnya. Kadang kalau tak tahan boleh jadi stress.

Bagi aku bila aku stress aku pilih untuk:

1. Solat

2. Luangkan masa mengaji (even aku ni slow merangkak-rangkak dalam mengaji)

3. Aku akan main sesuatu (game atau bersukan)

4. Aku akan tido dengan tahap yang  melampau

5. Tahap makan aku berlipat kali ganda

6. Aku akan keluar tengok ciptaanNya (aku suka tengok alam)

Aku percaya ada diantara kita melalui benda yang sangat sukar dalam hidup kita. Sama ada dari diri sendiri, persahabatan, percintaan, keluarga atau macam-macam lagi kan.

sebaiknya kita memilih cara kita tersendiri untuk melawan apa yang kita perlu lawan supaya hidup kita sentiasa hepi.

Ingat jangan kerana masalah kita, kita melibatkan orang yang tak berkaitan. Jadilah profesional.

Secara jujur aku jahil dalam bab agama, banyak benda lagi aku "zero". Tapi aku nak nasihat kan korang jangan lah libatkan diri dengan sesuatu yang merosakkan diri kita dan jangan jauhkan diri dari Allah.

Pilihan terletak di tangan kita untuk melakukan yang terbaik dalam hidup.

Semoga Allah memberikan kekuatan dalam hidup kita. InsyaAllah.

Akhir kata maaf kerana penulisan ini terlalu simple dan menjurus kepada luahan aku sendiri ye.

Insan yang sedang belajar
Osman.Z

No comments: