Tuesday 13 September 2011

MERDEKAKAN DIRIMU...PART 2

ada satu pepatah ni (aku ingat-ingat lupa)...tak dapat aku nak ingat mana sumbernya, tapi seyes pernah dengar...

Sumber: Google image


Bunyinye macam ni... Jangan pernah mengira berapa telur ayam yang akan keluar dari seekor ayam..

Aik apa kena mengena pepatah telur ayam ni dengan penulisan aku kali ini kan???

ok sebenarnya macam ni kalau hendak diringkaskan lagi dengan ayat mudah. Jangan pernah memikirkan masa depan yang belum pasti. Bayangkan kalau ayam tadi tu mandul ke, tidak boleh bertelur ke, mati dek dimakan musang ke, banjir ke tak pon lari ikut jantan lain...hehe... frust tak kita??  Tapi aku tak suka pepatah ni, Allah yang tentukan semua dan kenapa kita nak takut benda yang belum pasti kan. Yakin pada Dia. Ha macam tu la lebih kurang. Tapi aku nak kaitkan pepatah telur ni dengan kehidupan kita.

Pernah tak korang bercita-cita sesuatu yang sangat tinggi. Sebagai contoh nak jadi pelumba F1, nak jadi angkasawan dan berbagai-bagai lagi yang korang rasa agak mustahil lah. Lepas tu ada la pulak mulut-mulut yang cuba melemahkan kita sebagai contoh: 

"Leman tak payah la ko belajar susah-susah nak jadi angkasawan, ko sendiri nak kira 1 + 1 pon da huru hara, baik ko tolong ayah jaga lembu ni lagi elok"

"Hah??betul ke Kiah anak ko ambil kelas tambahan? Dia bukan reti membaca pon, buat ape la nak habiskan duit"

Sebenarnya banyak lagi tapi aku tak mampu nak bagi, korang pon mesti pernah rasa kan.

Aku sendiri tak nafikan yang aku sendiri pernah rasa. Dulu lagi la masa zaman gelap dulu dengan melepak, malas dan macam-macam lagi lah. Mak aku siap pernah cakap kang lepas SPM sambung la tingkatan 6. Rilex je. Ada skali tu aku dapat 12% kertas matematik (pergh tak ke gila, math biasa je kot kalau add math tu lain la)..ada la sorang cikgu praktikum ni kata "bodohnya awak"..Bisa memang bisa, masa tu memang rasa nak debik je muka dia. nasib baik dia tu cikgu, kalau tak....tapi.........

Bila pikey-pikey balik. Kata-kata tu lah yang banyak mengubah aku. Sampi bila aku nak hancurkan masa depan aku kan. Alhamdulillah Allah lebih mengetahui dari kita tahu kan.

Ok sekarang kita kembali ke topik kita iaitu Merdekakan Dirimu PART 2. Kenapa aku kata kisah pepatah telur dan suara negatif-negatif tadi? 

Pertama tidak salah kita berfikir 10 tahun, 20 tahun dari sekarang. Sekiranya kita berjaya berfikir sedemikian, jadinya kita dah merdekakan diri kita. Andai kata umur kita 22 tahun masa ni, kita berfikir 20 tahun akan datang. Kita dah merdekakan diri kita hingga kita 42 tahun. Tapi jangan macam orang kata, hangat-hangat taik ayam. Tepis semua yang negatif dan genggam bara hingga jadi arang. 

Kedua lidah @ mulut sebenarnya lebih tajam dari pedang tapi benda paling tidak bernilai di akhirat (lidah @ mulut ke akan berkata-kata membela???). Jadikan kritikan sebagai batu loncatan dalam hidup. 

Camna nak lawan kritikan. Ha mudah wat camni, bila orang kritik kita kan. Tengok muka dia pas 2 senyum ikhlas. Kompem dia pon jadi malu. Ingat api tak boleh lawan dengan api, tapi air boleh lawan dengan api.

Ingat sampai mati ayat ni, orang sekeliling kita akan kritik dan gelak bila kita jatuh dan bila kita bangun mereka akan gelak dan hina tapi bila kita di puncak semua akan sanjung kita. Resam hidup penuh  tipu daya.

Insan yang sedang belajar
Osman.Z 




2 comments:

Anonymous said...

blh x nk gelak golek2...hehehe..best3.. keep it up! aku tau ko org yg ada wawasan. thanx

Osman Z. said...

thnx...hehe...x po golak la...da ade org baca pon ok la, haha...pglaman kan...pape pon thnx..